تخریب ساختمان با توجه به مکانی ساختمان در آن واقع شده است توسط کارشناسان تخریب تعیین میشود. به عنوان مثال در ساختمان هایی که در مکان های خلوت و خارج از شهر واقع شده اند میتوان از انفجارهای کنترل شده استفاده کرد اما این روش در ایران خیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد. با توجه به ازدحام و شلوغی در شهرهای ایران برای تخریب از روش دستی یا بیل مکانیکی استفاده میشود. روش دستی تخریب به وسیله کارگران ساختمانی و با نظارت مهندسین صورت میگیرد. در این روش معمولاً از بیل و کلنگ وپتک و چکش برقی یا هیلتی استفاده میشود. نکته ای که در روش تخریب دستی باید دقت کرد اینست که حتماً باید توسط افراد آگاه صورت پذیرد در غیر اینصورت ممکن است منجر به آسیب های جانی و مالی سنگین شود.

تخریب ساختمان
تخریب ساختمان

تخریب کف

تخریب کف ساختمان با توجه به نوع کفپوش به روش های مختلفی صورت میگیرد. اگر کفپوش خانه سنگ ساختمانی باشد از آنجاییکه جدا کردن سنگ از کف به راحتی صورت میگیرد اما حمل نخاله ساختمانی آن به دلیل وزن زیاد سنگ اندکی دشوار است. در مورد سرامیک کف نیز همین مورد صدق میکند. اما به عنوان مثال برای تخریب کفپوش پارکت لمینت اگر کارگران آموزش دیده باشند کفپوش لمینت پس از جدا شدن از کف قابل استفاده است و میتوان مجدداً از آن استفاده کرد. معمولاً تخریب کف به وسیله هیلتی و بیل و کلنگ انجام میگیرد.

تخریب کف
تخریب کف

تخریب دیوار

برای تخریب دیوار با توجه به جنس دیوار شیوه تخریب تعیین میشود مثلاً در دیوار کناف براحتی لا پتک قابل تخریب است اما برای تخریب دیوار آشپزخانه از آنجاییکه کاشی آشپزخانه برای استحکام بیشتر کابینت آشپزخانه به روش دوغابی به دیوار چسبیده میشود و از آنجاییکه تخریب دیوار دوغابی بسیار سخت است حتماً باید از چکش برقی یا هیلتی استفاده کرد. همچنین باید در نظر داشت که نخاله ساختمانی دیوار دوغابی بسیار سنگین است و حمل آن برای کارگران دشوار است. برای تخریب دیوار سفالی نیز میتوان از پتک استفاده کرد.

تخریب دیوار
تخریب دیوار

تخریب سقف

برای تخریب سقف چنانچه سقف رابیتس بندی شده و گچکاری باشد از دستگاه فرز و قیچی مخصوص رابیتس استفاده میشود و چنانچه از کناف سقف استفاده شده باشد جداکردن آن از پیچ گوشتی برقی و فرز استفاده میکنند. در حین تخریب سقف باید بسیار دقت کرد زیرا استفاده از افراد غیر متخصص و ناگاه ممکن است منجر به آسیب جانی شود.

تخریب سقف
تخریب سقف

تخریب کلی ساختمان

برای تخریب کلی ساختمان معمولاً از لودر و بیل مکانیکی استفاده میشود. اصطلاحاً به بیل مکانیکی تخریب ساختمان بیل بوم بلند میگویند. به طور معمول بیل بوم بلند میتواند تا ارتفاع ساختمان دو طبقه را تخریب کند. با توجه به این قضیه برای ساختمان های با ارتفاع بیشتر باید طبقات بالاتر به صورت دستی تخریب شود. زمانیکه ارتفاع ساختمان به 2 طبقه یا حدوداً 6 متر رسید میتوان از بیل بوم بلند برای ادامه تخریب استفاده کرد.

تخریب ساختمان
تخریب ساختمان